Langebaanschaatsen – hoe werkt dat

Waarom wedstrijden rijden?

Bij een wedstrijd kan je eindelijk eens op goed gedweild ijs lekker hard schaatsen zonder dat er allerlei mensen in de weg rijden. Daardoor merk je goed waar je bij de trainingen nog extra aan kan werken. Daarnaast kan je precies zien hoeveel je vooruit bent gegaan. 

Je kan persoonlijke records en ook club-, baan- en wie weet Nederlandse of wereldrecords rijden! Bij veel verenigingen is er al een PR-bokaal voor wie in een seizoen de meeste persoonlijke records rijdt of het meeste vooruit gaat.

Wedstrijden worden over verschillende afstanden gereden: 100m, 300m, 500m, 700m, 1000m, 1500m, 3000m, 5.000m en 10.000m.

Daarnaast zijn er marathon-wedstrijden over 6-12 rondjes, afhankelijk van je leeftijd – zie daarvoor onderaan dit document.

Inschrijven

Alle wedstrijden, zowel langebaan als marathon, die dit seizoen op de Jaap Edenbaan worden gereden zijn te vinden op de wedstrijdkalender die je vindt op  inschrijven.schaatsen.nl

  • Daar moet je eerst de juiste ijsbaan & discipline selecteren. Dat zijn ‘Amsterdam (Stichting IJscomplex Jaap Edenbaan)’ en als discipline kies je voor ‘Langebaan’. 

Omdat de Jaap Edenbaan overdag voor publiek open is, zijn het aantal momenten om wedstrijden te schaatsen beperkt:

  • Zaterdagavond 19:40 – 21:20
  • Zaterdagavond 21:40 – 23:30
  • Zondagochtend 07:00 – 09:00
  • Zondagavond 20:40 – 23:30

Op de kalender kan je zien of er een wedstrijd is voor jouw categorie en of je al kan inschrijven. Om jezelf aan te melden klik je op de naam van de wedstrijd. Dan krijg je een scherm waarin je je ‘relatienummer’ dient op te geven. Dat is je licentienummer.

  • Ter bevestiging van je inschrijving krijg je een e-mail. Daarin staat ook een link waarmee je jezelf kan afmelden, in geval van ziekte / blessures, e.d. 
  • Lukt het niet, stuur dan een mailtje naar tc.jaapedenbaan@gmail.com

De wedstrijd

Kom een half uur vóór de starttijd die op de kalender staat aangegeven. Dan heb je alle tijd om warm te lopen, schaatsen aan te trekken en in te schaatsen. 

Een kwartiertje voor de start wordt de startlijst opgehangen in de kleedkamers. Daarop kun je zien in welke “rit” je zit, in welke “baan” je moet starten en welke kleur armbandje je om moet.

Om het heen-en-weer-lopen naar de jurytoren te beperken, gaan we geen startlijsten meer uitprinten. De startlijsten worden voortaan verspreid via de app “Sportity”. Coaches kunnen nog wel een startlijst krijgen.
Het wachtwoord in de app is: BAAN-AMS.
  • Schrijf met pen de ritten en de kleur bandjes op je hand.
  • Doe alvast de armband met de juiste kleur om je RECHTER-arm voor je het ijs opgaat, zodat de jury kan zien wie je bent en je tijd goed kan meten.

Ga op tijd het ijs op. Je kan op het scorebord zien welke rit er aan de beurt is. Als je op het ijs staat is het belangrijk dat je je op tijd meldt bij de start. Je kunt tussendoor altijd aan de man/vrouw (assistent starter)  bij de stoelen aan de binnenkant van de baan vragen wanneer je moet rijden. 

De wedstrijd zelf gaat net als op de televisie. Dus met een starter, wisselen van baan op de kruising en finish bij de jurytoren. Inrijden doe je dan ook aan de binnenkant van de baan, niet zoals bij trainingen aan de buitenkant. Rechtop rijden doe je dan langs de boarding aan de binnenkant. Als je iets harder rijdt, ga je een stukje naar buiten. Als je iemand dan wil inhalen, ga je er dan ook aan de buitenkant omheen.

Startprocedure

Het starten bij een wedstrijd werkt als volgt: 

  • de rijders stellen zich aan de start op achter de kleine hulplijn die in het ijs is aangebracht. Let op: de Starter geeft de commando’s in principe altijd in het Engels. Ook bij de Pupillen!
  • bij het commando “Go to the Start” rijden de rijders tegelijk op naar de startstreep die in het ijs is aangebracht, om zo beide rijders gelijktijdig aan de start te krijgen;  
  • bij de startstreep krijg je genoeg tijd om de juiste starthouding aan te nemen; de starter wacht tot beide rijders gereed staan
  • pas bij het commando “Ready”  (en dus niet daarvoor !), zakken de rijders in de starthouding en wachten tot het startschot valt. Dat is ongeveer na 1 – 1,5 seconden.
  • Pas na het startschot mag je over de startlijn komen.

Dan zijn er nog een paar dingen die je even moet weten. 

  • Als één van beide rijders een valse start maakt, mogen beide rijders opnieuw starten. Wie er bij die 2e start een valse start maakt, wordt gediskwalificeerd. 
  • Bij het stilstaan voor het startschot moet je echt helemaal stil proberen te staan. Natuurlijk zijn de starters bij pupillen vaak wat minder streng. Wel is het zo dat op andere ijsbanen, waar je minder last van het weer en de wind hebt, de starters meestal strenger zijn.

Meestal is er sprake van “kwartetten”. Dat betekent dat je met 4 personen tegelijk in de wedstrijdbaan bent. Als eerste startende 2 rijders met het witte en het rode bandje, daarna de 2 rijders met het gele en blauwe bandje. Pas als alle 4 rijders zijn gefinisht gaat het volgende kwartet van start.

Uitslag

Na afloop van de wedstrijd komt in de wedstrijdkalender de uitslag te staan.Daarnaast wordt iedere week de landelijke ranglijst bijgewerkt: www.schaatsen.nl/ranglijsten/. Daar kan je zien hoe hoog je zelf op deze lijsten staat. Via http://www.osta.nl/ kun je een overzicht krijgen van alle tijden die jezelf ooit hebt gereden, maar ook van alle andere schaatsers uit Nederland. 

Marathon-wedstrijden

De marathon-wedstrijden voor de Pupillen zijn om de week op de zondagochtend. Voor de marathon hoef je niet vooraf op te geven. Je kan gewoon komen en meedoen. 

Wel moet je jezelf in de jurytoren vooraf aanmelden. 

  • Voor de marathons is een helm verplicht. Maar die kan je lenen in de jurytoren. 
  • In de jurytoren krijg je ook een “been”-nummer. Na afloop moet je dat nummer ook weer inleveren! 
    • Dat nummer bevestig je met tape op je rechterbovenbeen, zodat de jury goed kan zien wie er langskomt. 
  • Je kan sporttape gebruiken, maar veel goedkoper is de tape van de Gamma/Praxis die je gebruikt als je gaat schilderen en iets wilt aftapen. Plak de tape enkele malen helemaal rondom je been, anders wappert je nummer er halverwege vanaf. 

Per categorie krijgen de eerste 10 punten voor het marathonklassement dat over het hele seizoen door de baancommissie wordt bijgehouden. De beste rijders in dat klassement mogen eind februari meedoen aan het Nederlands Kampioenschap Marathon.

 

Selectieproces Pupillen A voor C-selectie   en  Richtlijn van Gewest voor IJsfaciliteiten (= selectie-uur op woensdag)

Wedstrijddeelname per club 2015-2016   ,  2014-2015   en    2013-2014

Beleidsplan Technische Commissie    en   Technisch beleid inzake potentiele toprijders

Technische Commissie Langebaan – Jaarverslag 2015-2016   ,  Jaarverslag seizoen 2014-2015 ,  2013-2014  en  2012-2013 en  2011-2012

Verslag voorjaarsbijeenkomst Technische Commissie 2016  2015  en 2014  en  2013

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.